Såhär kan det kännas att inte ha gått nv

Jag har äntligen kommit på varför jag går nv. Ni vet den där reklamen "Så här kan det kännas att inte ha gått NV. NV, den breda linjen". Jag går nv för att jag tror att jag ska känna sådär om jag inte går nv. Jag går nv för att jag inte vill kunna ångra mig senare. För att jag inte ska kunna känna att jag inte längre har alla möjligheter. För att jag inte vill komma senare och kunna säga till mig själv: "Du kanske skulle ha gått nv iallafall Anna, då hade du kunnat blivit läkare nu."

Men hallå! Sen när har jag tänkt bli läkare? Sen när hade jag tänkt bli kvantfysiker eller rymdforskare? Inte nu och inte sen. Antagligen lär jag inte bli något som kräver att man har läst nv, så antagligen kommer det ha varit helt onödigt för mig att ha läst nv. Men när jag tänker så kommer min feghet fram och viskar mig i örat: "Men Anna, du var ju bara femton när du valde linje. Tänk om du ångar dig när du är typ fyrtio." Där är svaret till varför jag går nv, jag vågar inte utesluta tanken att jag kommer ångra mig när jag är typ fyrtio och vill bli läkare då.

Nu sitter jag inte och säger att jag ångrar att jag går nv, inte alltid iallafall. Visst hade det varit helt underbart att gå bild som jag hade tänkt. Tänk att få göra något på skoltid som man faktiskt tycker är roligt. Men ändå, nv fungerar ju bra, jag trivs med de flesta ämnena och istället för att få höra "varför går du inte nv du som var så duktig i matte ihögstadiet?" får jag höra "okej du som går nv, visa hur smart du är nu då"(sådär sarkastiskt).

Jag tycker alltså ändå att jag för tre år sedan valde rätt när jag valde nv. Men jag skulle ändå vilja sända en reklam på tv som sa: "Såhär kan det faktiskt kännas att inte ha gått nv" och en bild på en superlycklig person som jobbar med något den tycker är det roligaste i världen. Liksom hallå? Alla vill inte bli läkare och kärnfysiker!

Det var alla tankar för ikväll.

Ha det underbart!
Puss från mig

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0